Сюзанна Росс, авторка книжок «Прості поради, як писати тексти для вашого сайту» і «Як писати для веб-сайтів», а також численних спецкурсів для копірайтерів, висловила своє бачення того, чим веб відрізняється від принту, і як змусити слова працювати на вас і вашого замовника.
Як писати тексти
Беручи до рук книжку, ви зразу бачите, що це за видання і який обсяг тексту в ньому. Ви можете бути певні, що сторінки організовані послідовно й розбиті на підрозділи. Використовуючи зміст на початку чи в кінці книжки, ви швидко зорієнтуєтесь у логічній структурі і знайдете те, що треба. Можна швидко прогортати весь том і скласти уявлення про нього.
Ніщо з наведеного вище не стосується вебсайту. Його форма не дає жодних підказок щодо обсягу, змісту, на більшості сторінок не можна знайти автора, порядку сторінок не існує, читати й гортати не так зручно.
Друкована сторінка дає впевненість і відчуття контролю. Сайт найчастіше несе певну (чи радше повну) дезорієнтацію. Тому пишучи для сайтів, беріть до уваги особливості нелінійної структури й прагніть створити для читача комфорт і розуміння того, куди він потрапив. Для цього:
– пишіть коротко і просто;
– розбивайте інформацію на невеликі смислові блоки;
– уникайте довгих низок сторінок;
– постійно тримайте в голові три речі: чому ви пишете, для кого ви пишете і про що ви пишете – як і будь-де, чітке мислення дає чіткий текст;
– чим більше часу ви витратите на розуміння цілей сайту ДО написання текстів, тим більше зекономите на дописування і переписування;
– на етапі створення кожного тексту уявляйте себе його споживачем і виправляйте, не вагаючись;
– стиль має передбачати залучення до розмови – не обов’язково із прямим зверненням, але комунікація має читатися між рядками, не панібратська, а дружня, орієнтована на задоволення потреб користувача;
– стежте за собою: чи кожне слово, яке ви написали, справді потрібне;
– використовуйте ті самі терміни для опису тих самих речей на різних сторінках сайту;
– дотримуйтеся єдиної граматики, пунктуації і стилістики;
– попросіть когось оцінити ваші тексти і дослухайтеся до їхньої думки;
– не лінуйтеся перечитувати, перевіряти і вдосконалювати.
Професіонали самі все це знають і мають звичку або дотримуватися, або ігнорувати. А для початківців ця інструкція стане непоганим компасом на дорозі в професію.