Чому SEO не працює?

Як показує досвід, більшість кампаній з SEO закінчуються невдачею, тобто не виправдовують очікувань як замовників, так і виконавців.

Спитайте будь-кого, хто «наймав сеошника» або замовляв просування сайту в SEO-агентств, яким був їхній досвід і результати. Спектр оцінок буде дуже широкий, але ті, кому кампанія з пошукової оптимізації принесла смачні плоди, будуть у меншості. Більшість же скаже вам, що:

  • SEO – це дуже дорого
  • SEO – це дуже довго
  • SEO – це марнування грошей і часу

Очевидно, що пошукова оптимізація різних ресурсів має специфічні особливості, проте принципи спільні для всіх сфер. Здавалося б, результати мають бути аналогічні у всіх. Але так не виходить. Чому ж пошукова оптимізація не працює і коли таке стається, говоримо з SEO-фахівцем Андрієм Павленком.

Чи правда, що SEO не працює?

ВМБ: Андрію, чи правда, що SEO померла й більше не працює, що зараз Google усім керує і висуває на перші позиції тих, хто більше заплатить?

Андрій Павленко: Так часто кажуть нечесні оптимізатори й замовники з негативним досвідом співпраці з такими оптимізаторами. Річ у тому, що пошукову оптимізацію (SEO) вигадали не пошукові системи. Вони вигадали правила й критерії відбору найякіснішої та найкращої інформації, яка найповніше відповідатиме конкретному пошуковому запиту. А вже розробники й власники сайтів намагаються зробити так, щоб їхні ресурси якнайкраще відповідали вимогам пошуковиків. Цей процес і назвали пошуковою оптимізацією або оптимізацією до вимог пошукових систем.

Тому, звичайно, Google керує всім, але не так, як про це кажуть: мовляв, якщо не купити реклами, то на першу позицію не потрапиш. Потрапиш, неодмінно, якщо твоя інформація найкраще відповідатиме на пошуковий запит.

Бо щосекунди в найбільшій пошуковій системі світу – Google – люди щось шукають, щомиті вбивають мільйони пошукових запитів, і система працює для того, щоб дати найкращу відповідь. Тому SEO однозначно не померла й дає результати.

ВМБ: А те, що ви казали про нечесних оптимізаторів – хто це взагалі й чому вони вважають, що SEO не працює?

А.П.: Пошукові системи керуються тим, що інформація має бути якісна, повна та якнайточніше відповідати запиту користувача. При цьому вони враховують кількість слів, що дотичні до запиту, репутацію сайту, кількість і якість посилань на сайт і на конкретну сторінку, зручність для користувачі і багато інших факторів, про які вони здебільшого не розповідають.

«Чорні» та «сірі» схеми

Не розповідають тому, що відомими факторами дехто намагається маніпулювати з метою одурити пошуковик. Скажімо, років 15-10 тому можна було наліпити на сторінку 20-30 разів пошуковий запит і потрапити на перші позиції у видачі. Тоді пошукові машини ще не дуже добре аналізували тексти й керувалися досить поверховими критеріями. Або, скажімо, була поширена практика – писати так звані SEO-тексти. Вигляд у тексту був приблизно такий:

«Бабуся пішла зачинити вікна пластикові в Києві замовити ціна, щоб не було протягу. Раптом подув вітер і вікно металопластикове Київ розбилося»

Певний час це працювало, але ми ж розуміємо, що мета такого тексту – не повідомити людям щось нове й корисне, а змусити пошуковик підняти цей текст у топ.

Маніпулювання посиланнями

Або маніпулювання посиланнями. Google зважає на те, скільки сайтів посилаються на кожну сторінку та які саме сайти посилаються. Зараз він уміє ретельно аналізувати й оцінювати якість посилань, розрізняти, чи посилання схоже на природне. А в ті часи кількість посилань була дуже важливим чинником і вебмайстри, оптимізатори десятками й сотнями купували й продавали посилання. І в багатьох випадках піднімалися в топ.

Зараз це не так просто, бо алгоритми враховують авторитет сайтів, які посилаються, тематичність посилання, загальну кількість посилань на сайті і багато іншого. Скажімо, природне посилання на статтю про вікна з будівельного порталу цінуватиметься вище, ніж з сайту для мам. Це дуже примітивно, але приблизно так.

За минулих 15 чи хай 10 років на таких практиках виросло кілька поколінь оптимізаторів. Усі й тоді знали, що це не SEO, а маніпуляції і шахрайство, але це діяло й вони називали себе «сеошниками». Зараз пошуковики успішно борються з такими проявами, а оптимізатори-махінатори нічого іншого не вміють, крім набивання десятків «ключів» в одну статтю і масового придбання посилань. Тому вони й кажуть, що SEO більше не працює. І при цьому нарікають не на себе, а на жорстокі алгоритми пошукових машин та посипають голови попелом.

Фото: PhotoMIX Company / Pexels

ВМБ: Але які ж тоді мають бути сайти, щоб Google виводив їх у топ?

А.П.: Якісні, зі свіжою, регулярно оновлюваною інформацією, яка відповідає на конкретні пошукові запити користувачів і дає їм цінність. Представники пошукового гіганта регулярно відповідають на запитання вебмайстрів і розповідають про основні вимоги до сайтів і сторінок. Звичайно, вони не розповідають геть усього, навіть не так: вони не розповідають майже нічого, але головне – це: робіть якісний контент. В ідеалі, якого хоче домогтися Google, інші сайти мають посилатися на ваш сайт тому, що вважають ваш контент важливим і цінним, а не тому, що ви їх попросили чи їм заплатили. Тобто схема така: ви робите цікавий і корисний суперконтент, інші сайти посилаються на ваші статті, пошукова машина доходить висновку, що це хороший матеріал і ранжує його вище в результатах пошуку.

Чому не працює SEO?

ВМБ: Але в світі дуже багато хорошої потрібної інформації. Чому вона не виходить на перші позиції?

А.П.: Бо десь є інформація або краща, або корисніша, або подана зручніше для користувачів, або все разом. Зрозумійте, нам може бути кривдно, адже ми багато працюємо над своїми сайтами, але Google краще знає, яка сторінка ось у цю конкретну мить заслуговує на те, щоб її показали на першому місці. Тому сучасна SEO – це дуже велика робота, яка потребує значних зусиль з покращення контенту, технічної складової сайту, зручності для користувачів. Якщо вас цікавить певний пошуковий запит і на першій позиції у видачі там якийсь сайт – значить, він задовольняє користувачів більше, ніж ваш.

ВМБ: SEO – це справді довго?

А.П.: Ніхто не може сказати, скільки знадобиться для того, щоб досягнути вершини видачі за певними запитами. Тут надто багато змінних, які круто впливають на результати. Це і конкурентність ніші, і конкурентність запиту, і початкові позиції сайту, загалом авторитетність сайту й десятки (чи й сотні, ми цього точно не знаємо) інших факторів. Але загалом так, це буде довго, особливо якщо не пощастить і нарветеся на махінаторів, які доїтимуть вашу компанію на «сео», а результатів усе не буде й не буде, або будуть, але не ті, які вам обіцяли.

ВМБ: Які основні причини того, що кампанія з просування сайту за певними пошуковими запитами провалюється?

А.П.: Що ж, у кожному конкретному випадку вони можуть бути різні, але кілька поширених можна виділити.

Завищені очікування

Зазвичай коли бізнес або взагалі клієнт наймає SEO-фахівця чи агентство, ті обіцяють мало не золоті гори. Ми вас виведемо в топ-5, топ-3, посадимо на топ-1, за кілька місяців гроші гребтимете лопатами. Замовник – зазвичай людина далека від SEO зокрема й технологій узагалі – вважає, що запустити кампанію дорівнює знайти золоту жилу. У разі успіху це може бути так, але буває таке рідко. Через місяць після початку просування гроші рікою навряд чи потечуть. Звідси – невдоволеність.

Нетерплячість замовника (бізнесу)

Як я щойно сказав, сплеск замовлень чи купа грошей рідко буває прямо в перший місяць. Не побачивши результатів негайно або в близькому майбутньому, люди розчаровуються, звинувачують фахівця, агентство, SEO, інтернет і йдуть шукати іншого – кращого – фахівця. Або взагалі припиняють зусилля з оптимізації і сайт потихеньку тоне у видачі. Тут треба пам’ятати, що SEO – це не миттєвий виграш, а довгострокова стратегія для отримання високих результатів у майбутньому.

Технічні проблеми

Дуже часто сайти бувають у такому жахливому стані, що завантаження сторінок доводиться чекати по десять секунд, структура незрозуміла, немає чіткої логіки розміщення елементів, незрозуміло, які дії потрібні від відвідувача, сайт не працює або неправильно відображається на мобільних пристроях. У такій ситуації не варто чекати, що контент вистрелить і приведе клієнтів. Потрібні значні зусилля для розв’язання технічних проблем, тоді працюватиме й контент.

Фото: Pexels

Висока конкуренція

Від цього нікуди не дітися, у бізнесі завжди може бути конкуренція і завжди може виявитися, що хтось вклав більше грошей, створив кращий контент, краще розібрався у психології клієнтів, більше подбав про їхню зручність, а ви таких коштів і зусиль вкласти не можете. Так у конкурентній боротьбі не переможеш.

«Чорні» або «сірі» схеми просування

Багато хто спокушається на обіцянки або низькі рахунки й зв’язується зі згаданими нижче «чорними» чи «сірими» оптимізаторами. У підсумку сайт не просто не піднімається у пошуковій видачі, а отримує санкції від пошуковиків і навіть може бути зовсім виключений з видачі. Наслідки таких дій можуть бути дуже тривалими й болючими.

Нехтування контентом

Є люди, які вважають, що підняти сайт у топ – завдання SEO-фахівця, якому за це платять. І коли їм кажуть, що контент треба переробити, покращити, поновити, створювати активніше й різноманітніше – вони цього не роблять. Фахівцю просто нема з чим працювати.

Недостатність заходів

Часом SEO не працює, бо клієнти рекомендацій ніби дотримуються, але частково. Їм кажуть випускати публікації щодня – вони випускають раз на тиждень. Кажуть писати описи товарів на дві тисячі знаків – вони пишуть на сімсот знаків. Кажуть знімати по десять оригінальних фоток товару – вони знімають по одній, або дають п’ять, але взятих з інтернету. Це нівелює дуже багато інших зусиль.

ВМБ: Андрію, що ти порадиш людям, які хочуть просувати свої сайти до вершин пошукової видачі?

А.П.: Якщо хочете робити це самостійно – а це реально, навіть не сумнівайтеся – треба вчитися. Постійно цікавитися новинами цієї сфери, читати, що про оптимізацію пишуть представники провідних пошукових систем, особливо тих, на які ви націлені. Адже не секрет, що в Китаї провідний пошуковик – зовсім не Google, а Baidu, у Штатах значну частину ринку займають Bing і Yahoo, має своїх користувачів і DackDackGo.

SEO – справді хороша стратегія для побудови постійного потоку клієнтів. Але його не можна досягти шахрайськими методами. Тому найголовніше: працювати над контентом, стежити за технічним станом сайту й взагалі – дотримуватися рекомендацій пошукових систем.

Успіху!

ВМБ: Дякуємо за цікаву розмову.

Якщо вам потрібна консультація щодо пошукової оптимізації та просування сайту, напишіть нам:

    * Надсилаючи повідомлення, я даю згоду на отримання інформаційної розсилки від веб-студії "ВМБ" (не частіше 1 разу на місяць).

    Поділіться з другом:
    © ВМБ: створення сайтів, 2013–2021